$2,525 for an Allergy Test

Published in der Spiegel
(Germany) on 23 May 2014
by Johann Grolle (link to originallink to original)
Translated from by Amy Baker. Edited by Laurence Bouvard.
Medical bills in the U.S. are seen as a joke: “To be driven around the corner in an ambulance: $1,800.” “Spend the night in hospital to be monitored: $4,000.” When we received the first bill in the mail, I had trouble in finding the humor in it.

Our daughter had to have a blood test taken. Two dozen tiny jabs in the lower and upper arm, 20 minutes waiting time, then the skin redness and size of the contusions were measured. No big deal, we thought, until the bill came: The doctor charged $1,104 for this service. As if that were not enough, the bill from the clinic followed a day later: another $1,421. Welcome to America.

There is no one who would consider such prices to be reasonable. Even in the hospital, no one could explain these costs. “We have checked it. The bill is correct.” Furthermore, you can’t even get more information from the “patient advocate” responsible for inquiries. Americans appear to have become accustomed to health care costs and treat hospital bills as a force of nature that they can neither understand nor influence. The sums of money that are demanded are accepted with an air of humor that implies powerlessness. At least, this is the view we take from the wealthy, because they can afford the insurance.

Fictitious Prices

Yet what do those who are not insured do? If an allergy test costs as much as a two-week vacation in the Caribbean, how much would a complicated treatment cost? Who comes up with the astronomical prices that the doctors and hospitals demand? Can a health care system ever function in such a way?

No, it just doesn’t work. Americans possess the most expensive health care system in the world by far — and yet with highly dubious success. The infant mortality rate is shameful, and life expectancy is as low as in almost any other industrialized country.

Price levels in the health care market are increasing randomly and are largely unregulated. Furthermore, the question of who should bear the costs incurred is much disputed. Every discussion as to why these costs exist at all is avoided in the hospital lobby.

“Why Medical Bills are Killing Us” was the headline in Time magazine in February 2013. The publication dedicated its entire edition to a 36-page health care report by journalist Steven Brill. Brill meticulously dissected several health care bills and pinpointed the smallest amounts that were charged for absurd items: around $1.50 was charged for an acetaminophen tablet. On Amazon, 100 of these pills can be bought for that price. Even more extreme prices emerge on another invoice: 88 diabetes test strips at $18 each (piece price on Amazon: 55 cents) and 19 niacin pills at $24 (pharmacy price: around 5 cents). These are services that are often not included in the daily cost of the intensive care unit, which comes to $13,225. This can quickly amount to $902,452 — a huge burden to a woman who has just lost her husband to lung cancer.

It is difficult to maintain composure in the face of such costs. Each clinic has its own price list. These lists are named “charge-master” and teach one lesson above all else: The market that is capable of regulating the health care system in America has completely failed. A system in which the seller can set prices as they see fit has nothing to do with the market economy. What patient would dare to rebel against their doctor, especially when it comes to possible life-threatening diseases?

The extent to which the public is being deceived by their belief in the self-regulatory power of the private sector can be shown in the fact that the state insurance — Medicare for the elderly and Medicaid for the poor — are treated in completely different ways. Often the tariffs, which should by law be based on actual costs, are set at a tenth or even a fifteenth of the list prices. It is even more difficult for private insurers to negotiate price discounts, although most of them manage to force the adventurous prices of the charge-master down by around one-half. However, these are hardly bargain prices.

From the Middle Class into Poverty

However, the worst hit are those who are uninsured. It appears that those who can least afford it are faced with the most horrendous medical bills. Despite this, the very poorest are in no way the only ones who are affected. Some people who consider themselves to be members of the middle class can suddenly be plunged into poverty by a medical emergency. Many contracts provide that the insurer pays for the costs only up to a maximum amount.

Two figures are symbolic of the destroyed illusion of a market-regulated health care system: 62 percent of all personal bankruptcies in the U.S. are as a result of illness and the medical bills associated with that illness, and more than two-thirds of those who are financially ruined in this way believed that they were insured before they fell ill.


Arztrechnungen in den USA werden als Witze begriffen: "Fährt einer mit der Ambulanz um die Ecke: 1800 Dollar." "Übernachtet einer zur Überwachung im Krankenhaus: 4000 Dollar." Als wir die erste Rechnung im Briefkasten fanden, hatte ich Mühe, die Komik darin zu erkennen.

Unsere Tochter hatte einen einfachen Allergietest machen lassen. Je zwei Dutzend winzige Pikser am Unter- und Oberarm, zwanzig Minuten warten, anschließend werden Hautrötung und Quaddelgröße vermessen. Keine große Sache, dachten wir. Bis die Rechnung kam: 1104 Dollar verlangte die Ärztin für diese Dienstleistung. Als sei das noch nicht genug, folgte tags darauf die Rechnung der Klinik: nochmals 1421 Dollar. Willkommen in Amerika.

Es gibt niemanden, der solche Preise nachvollziehbar fände. Auch in der Klinik kann sie niemand erklären. "Wir haben das überprüft. Die Rechnung ist ordnungsgemäß erstellt." Mehr kann auch der für Nachfragen zuständige "Anwalt des Patienten" nicht in Erfahrung bringen. Die Amerikaner scheinen es sich angewöhnt zu haben, Krankenhausrechnungen als Naturgewalt zu begreifen, die sich weder verstehen noch beeinflussen lässt. Die Beträge, die da gefordert werden, nehmen sie mit jener Form des Humors hin, welche die Ohnmacht gebiert. Die Wohlhabenden zumindest, denn die haben ja eine Versicherung.

Mondpreise

Was aber tun jene, die nicht versichert sind? Wenn schon ein Allergietest so viel kostet wie eine zweiwöchige Pauschalreise in die Karibik, wie teuer ist erst eine komplizierte Behandlung? Wer denkt sich die Mondpreise aus, die Ärzte und Kliniken verlangen? Kann ein Gesundheitssystem so überhaupt funktionieren?

Nein, es funktioniert eben nicht. Die Amerikaner unterhalten das mit Abstand teuerste Gesundheitswesen der Welt - mit höchst zweifelhaftem Erfolg: Die Säuglingssterblichkeit ist beschämend, und die Lebenserwartung so niedrig wie in kaum einem anderen Industrieland.

Weitgehend unreguliert wuchert im Gesundheitsmarkt ein Dschungel willkürlicher Preisdiktate. Darüber, wer all die Kosten übernehmen soll, wird gern und viel gestritten. Jeder Diskussion, warum diese Kosten überhaupt entstehen, geht die Krankenhauslobby aus dem Weg.

"Warum Arztrechnungen uns töten" titelte das Nachrichtenmagazin "Time" im Februar 2013 und widmete die gesamte Ausgabe einem 36-seitigen Gesundheitsreport des Journalisten Steven Brill. Akribisch sezierte Brill einzelne Rechnungen und stieß dabei bis hinab zu den kleinsten Beträgen auf absurde Posten: 1,50 Dollar etwa wird für eine Acetaminophen-Tablette in Rechnung gestellt. Bei Amazon erhält man für diesen Preis 100 dieser Pillen. Drastischer wird es, wenn auf einer anderen Rechnung 88 Diabetes-Teststreifen zu je 18 Dollar (Stückpreis bei Amazon: 55 Cent) und 19 Niacin-Pillen à 24 Dollar (Apothekenpreis: rund 5 Cent) auftauchen - Leistungen, die offenbar nicht im Tagessatz der Intensivstation inbegriffen sind, der sich auf 13.225 Dollar beläuft. Rasch kommen so 902.452 Dollar zusammen. Aufgebürdet werden sie einer Frau, die soeben ihren an Lungenkrebs leidenden Mann verloren hat.

Es fällt schwer, angesichts solcher Beträge die Fassung zu wahren. Jede Klinik hat ihre eigenen Preislisten. "Chargemaster" nennen sich diese Datenkonvolute, die vor allem eines lehren: dass die Idee, der Markt könne das Gesundheitswesen regulieren, in Amerika gründlich gescheitert ist. Ein System, in dem die Anbieter die Preise nach Gutdünken festlegen können, hat mit Marktwirtschaft nichts zu tun. Welcher Patient wagt es schon, gegen seinen Arzt aufzubegehren - schon gar, wenn es um womöglich lebensbedrohliche Krankheiten geht?

Wie sehr der Glaube an die Selbstregulierungskraft der Privatwirtschaft trügt, zeigt sich daran, dass die staatlichen Versicherungen Medicare (für Alte) und Medicaid (für Arme) ganz anders behandelt werden. Oft liegen die Tarife - die sich laut Gesetz an den tatsächlichen Kosten orientieren müssen - bei einem Zehntel oder gar Fünfzehntel des Listenpreises. Weitaus schwerer haben es die privaten Versicherer, Preisnachlässe auszuhandeln. Zwar gelingt es ihnen meist, die abenteuerlichen Chargemaster-Preise auf etwa die Hälfte zu drücken. Schnäppchenpreise werden auch so nicht daraus.

Von der Mittelschicht ins Elend

Am schlimmsten aber trifft es die Unversicherten. Gerade jene, die es sich am wenigsten leisten können, sehen sich den unverschämtesten Forderungen gegenüber. Betroffen sind keineswegs nur die Allerärmsten. Manch einer, der sich sich soeben noch als Teil der Mittelschicht wähnte, wird durch einen medizinischen Notfall unversehens ins Elend gestürzt. Viele Verträge sehen vor, dass der Versicherer die Kosten nur bis zu einem Maximalbetrag erstattet.

Zwei Zahlen stehen sinnbildlich für das Platzen der Illusion eines marktregulierten Gesundheitssystems: 62 Prozent aller Privatinsolvenzen in den USA sind Folge von Krankheit und der damit verbundener Arzt- und Klinikrechnungen. Mehr als zwei Drittel der so Ruinierten hatten, ehe sie die Krankheit traf, geglaubt, sie seien versichert.
This post appeared on the front page as a direct link to the original article with the above link .

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